Water op de weg:

Gevaar van water op de weg:

Het regent regelmatig in ons land. Afgelopen week stonden de straten zelfs blank. Een nat wegdek kan gevaarlijk zijn. Soms is het lastig om een situatie in te schatten. Zeker voor beginnende bestuurders of als je ergens onbekend bent.

Ondergelopen weg:

Één van de gevaren bij een ondergelopen weg zijn drijvende putdeksels. De putten kunnen de grote hoeveelheid water niet aan. Er ontstaan groten gaten die zo niet kunt zien. Als je daar te hard doorheen rijdt en je komt met een wiel in een gat, kan je behoorlijke schade aan je auto hebben.

Daarnaast wil het voorkomen dat het trottoir ook is onder  gelopen. Je ziet dan niet waar de stoeprand zit.

Wees je bewust van de gevaren bij een nat wegdek. Zo is het verstandig om soms wat langzamer te rijden. Je remweg is namelijk langer dan anders.

Lucht aanzuiging:

Waar een hoop mensen zich niet van bewust zijn of zelfs niet weten is dat als je door een hele diepe plas of ondergelopen weg rijdt, de lucht aanzuiging voor de motor onder water geen lucht, maar water aanzuigt. Dan ontstaat er een ‘waterslot’, waardoor alles in het motorblok krom gaat, waardoor deze kapot gaat. Rij daarom niet te hard door een plas!

Aquaplanning:

Bij aquaplaning ontstaat er een waterlaag tussen de één of meerdere banden en het wegdek, waardoor de auto als het ware drijft en onbestuurbaar is. Rij daarom nooit met versleten banden. Het profiel geeft je grip en dat is belangrijk. In Nederland is het wettelijk verplicht om 1,6 millimeter profiel te hebben. Ook de hardheid van de banden zijn belangrijk. Te harde of zachte banden verhogen ook de kans op aquaplanning. Lees nu onze blog over bandenspanning voor meer informatie: https://rijschoolmontfrans.nl/2019/05/06/bandenspanning/

Het is belangrijk om rustig te blijven! Stuur naar waar je naartoe wil en hou dat doel vast. Je banden zullen vanzelf weer grip krijgen.