Regels op rotondes

Voorrang rotonde

Voorrang rotondes

Ken jij alle regels op de rotondes? We weten allemaal dat er een hele boel regeltjes bestaan in het verkeer. Maar wist je dat de voorrangsregels verschillen als je de rotonde opgaat of wanneer je deze verlaat?

Rotondes zijn gemaakt voor een spoedige en veilige doorstroming in het verkeer. Er komen meerdere wegen samen, net als bij een kruispunt. Een rotonde is pas een rotonde als je het blauwe ronde bord met 3 pijlen in een rondje erop ziet. (Bord D1).

In deze blog leggen we je alles uit over rotondes. Uiteraard komen de verkeerstekens aan bod, maar we bespreken ook wat ‘in de voorrang’ en ‘uit de voorrang’ is.

Verkeerstekens rotonde

Op rotondes wordt de voorrang geregeld door verkeerstekens. Deze tekens bestaan uit verkeersborden en de verkeerstekens haaientanden. Dat betekend dat de bestuurders op de rotonde altijd voorrang hebben.

Uitzonderingen op een rotonde:

-Er is een belangrijke uitzondering vlak voor of op een rotonde mag je bestuurders links, maar ook rechts inhalen!

-Daarnaast mogen bestuurders van brommobielen, bromfietsen en motorvoertuigen op alle rijstroken rijden. Ze hoeven dus niet uitsluitend rechts te blijven rijden.

Richting rotonde:

¼ rechts afslaan: je geeft tijdig voor de rotonde aan dat je rechts af wil slaan met je rechter richting aanwijzer.

½ rechtdoor: Als je rechtdoor gaat op een rotonde geef je alleen richting aan bij het verlaten van de rotonde met je rechter richtingaanwijzer.

¾ linksaf: Als je links afslaat op een rotonde geef je dat tijdig voor de rotonde al aan met de linker richtingaanwijzer. Ben je bijna bij de afslag verander je van richting naar rechts, zodat je mensen laat weten dat je de rotonde verlaat.

Rond: Je kan de rotonde gebruiken om te keren als je fout bent gereden. Net als bij linksaf slaan, geef je ook eerst richting naar links aan. Ben je bijna bij de afslag verander je van richting naar rechts, zodat de mensen weer weten dat je de rotonde verlaat.

Kleine en grote rotondes:

Bij kleine rotondes rijden alle bestuurders op de rijbaan. Er is geen apart fiets/bromfietspad.

De grote rotondes, zoals we deze het meeste zien, hebben wel een apart fietspad. Deze ligt dan vrij van de rijbaan en de voorrang is geregeld dmv haaientanden.

In de voorrang:

Een fietspad ligt dan echt op de rotonde. Hij doet dus mee aan de rotonde, maar het fietspad ligt wel los van de rijbaan. Zie tekening hieronder. Het fietspad ligt binnen 10 meter van de rotonde, dus vrijwel er tegen aan.
Bij het verlaten van de rotonde moet je altijd de voetgangers, fietsers en snorfietsers voor laten gaan!

Let op: ook als de haaientanden bij het fietspad staan, moet je bij het verlaten deze groepen voor laten gaan!

Veelgemaakte fout:

Bij het verlaten van de rotonde ben jij afslaand verkeer en de voetgangers en bestuurders op het fietspad in de voorrang op de rotonde zijn recht doorgaand verkeer! Als de haaientanden voor dat fietspad staan, zou je zeggen dat je door mag als auto, maar dat is absoluut niet zo.

Haaientanden geven aan dat je kruisende bestuurders voor moet laten gaan. Als je de rotonde opkomt, ben jij inderdaad kruisend verkeer voor de fiets, maar als jij de rotonde verlaat, ben je wel degelijk afslaand verkeer! Dus de fiets of voetganger mag ondanks de haaientanden voor, omdat deze recht doorgaand verkeer op dezelfde weg is.

Uit de voorrang:

Bij uit de voorrang ligt het fietspad meer dan 10 meter van de rotonde af. Het is daarom een apart kruispunt. Het fietspad is voorzien van haaientanden en moet dan kruisende bestuurders voor laten gaan. Ook als jij de rotonde verlaat als automobilist ben je in dit geval geen afslaand verkeer, maar gewoon kruisend verkeer op een kruispunt.




Turbo rotonde:

Een turbo rotonde bestaat bijna altijd uit twee of meer rijstroken. De rijstroken worden gescheiden door verhogingen. Doordat je de juiste rijstrook kiest, wordt het rijden op de rotonde veiliger. Bij een turbo rotonde vind je ook borden die de rijstrook verdeling weergeeft. Vaak zie je ook pijlen op de rijstroken zelf. Kijk eens op Wikipedia voor meer informatie over de turborotonde: https://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Wist je dat wij ook theorie les geven in Nunspeet? Voor jong en oud, of je nu al je rijbewijs hebt of nog niet… Kijk eens op onze website!